خبر ها

متن خبر

کاسپین با سامانه کبالت در مسیر بانکداری باز قدم گذاشته است / چگونه از سامانه کبالت، خدمات دریافت کنیم؟
کاسپین با سامانه کبالت در مسیر بانکداری باز قدم گذاشته است / چگونه از سامانه کبالت، خدمات دریافت کنیم؟ چهار شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ۳:۵۴ ب ظ

کاسپین در مسیر بانکداری باز

حرکت بانک ها در مسیر تحول دیجیتال و همچنین ورود بازیگران جدید به حوزه بانکی و پرداخت، منجر به شکل گیری نیازهای جدید مشتریان شده است و بانکداری باز رویکرد جدیدی از رشد وتعالی بانک هاست که این امکان را فراهم می سازد تا بانک ها در چارچوب قوانین و ضابطه های مشخصی برای کسب و کارهای کوچک مالی فرصتی را فراهم نمایند تا از خدمات بانکی استفاده نمایند. شرکت تامین خدمات سیستم های کاربردی کاسپین از دو سال پیش در این رویکرد فراگیر وارد شده و در سامانه با ارایه ی سامانه ی کبالت، ارائه خدمات نوین برای فینتک ها را فراهم ساخته است. در این خصوص با پویا حسینی مدیر معماری و زیرساخت شرکت کاسپین به گفتگو نشستیم:

بانکداری باز مجموعه ای از سرویس های مالی وبانکی است که به توسعه دهندگان و شرکت ها اجازه می‌دهد تا بتوانند برنامه های کاربردی خلاقانه تولید کرده و بر پایه حساب ها و تراکنش های بانکی به مشتریان سرویس ارایه دهند. بانکداری باز هر مشتری را قادر می سازد تا یک بانک شخصی منحصر به فرد خود را داشته باشد و بتواند سرویس های دلخواه خود را در هر زمان مورد استفاده قرار دهد.

بانکداری باز؛ فرصت ها و چالش ها

به گفته حسینی ؛ با رشد استارت آپ ها و فین تک ها در حوزه فناوری های نوین مالی با هدف رفع نیازهای جامعه، ضرورت دریافت سرویس بانکداری باز از بانک ها برای ارائه خدماتی متنوع و نو به مشتریان افزایش یافته است و این بیانگر آن است که امروزه ارائه خدمات مالی به مشتریان محدود به بانک ها نیست. در بدو امر راه اندازی Api ها برای شرکت کاسپین مسیر پرپیچ و خمی بود و ارائه سرویس نوین از یک سیستم سنتی بانکی ما را دچار چالش بزرگی کرد که با موفقیت آنرا سپری کردیم و توانستیم پلتفرم بانکداری باز را راه اندازی کنیم.

حسینی گفت: شرکت کاسپین ،پلتفرم بانکداری باز را با نام کبالت از سال 96 راه اندازی کرد تا با ارائه سرویس هایی در حوزه Core Banking و مدیریت کانال نیازهای جامعه کسب و کارهای مالی را تامین کند. مسیر دو سال گذشته بسیار دشوار بود به دلیل اینکه موضوع کاملا جدیدی پیش رو داشتیم و تغییر پلتفرم ها جهت نیل به این هدف که بتوانیم سرویس ها را به صورت API ارایه دهیم، لازم بود ، ما را با چالش های زیادی مواجهه کرد.

سرویس های ارائه دهنده سامانه کبالت

او در ادامه گفت : از سرویس هایی که بر روی سامانه کبالت ارائه می گردد عمده ترین آنها ؛ سرویس های مبتنی بر حساب، سرویس های مبتنی بر کارت، سرویس های چک، سرویس های انتقال وجه داخلی، سرویس های انتقال وجه بین بانکی، سرویس های تسهیلات را می توان نام برد . حسینی مدیر معماری و زیرساخت شرکت کاسپین در خصوص فرایند کار گفت: مشتری درخواست خود را از طریق سامانه sandbox ارایه می دهد و پس از بررسی های لازم و تائید سرویس مورد نظر دسترسی مشتری به سرویس مورد نیاز در محیط تستی فراهم می شود. و سپس دسترسی مشتریان به محیط عملیاتی با اعمال محدودیتهای لازم و بر اساس قوانین psd2 برقرار خواهد شد. کلیه مستندات در محیط لایو به صورت آنلاین در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. فرایند سرویس دهی به فین تک ها از طریق ثبت نام در سایت cobalt724.com صورت می گیرد و مشتریان اطلاعات خود را از این طریق وارد سامانه می کنند و نسبت به ثبت نام آنلاین برای ثبت درخواست سرویس های خود اقدام می کنند.

رعایت الزامات امنیتی از مزیت های سامانه کبالت

پویا حسینی خاطرنشان کرد : مهم ترین موضوع و مساله در راه اندازی این دست از پلتفرم ها، حفظ امنیت اطلاعات مشتریان است. از مزیت های این پلتفرم بهره گیری از زیرساخت قوی و امنیت آن می باشد که بر پایه استانداردهای جهانی ، عدم افشای اطلاعات حساس و هویتی مشتری به طرف ثالث و احراز هویت قوی طراحی شده در سرویس ها در این پلتفرم با امنیت کامل در اختیار سرویس گیرندگان قرار می‌گیرد. ما در این سامانه جهت حفظ اطلاعات مشتریان و رمز های آنها، از صفحاتی مانند درگاه های پرداخت استفاده نموده ایم که کاملاً به صورت امن در دامنه ی کبالت نمایش داده می‌شوند و مشتری به راحتی در برنامه‌های شخص ثالث می‌تواند اطلاعات حساس خود را وارد نماید، بدون اینکه این اطلاعات از طریق برنامه‌ها انتقال یابند. همچنین احراز هویت مشتریان بر مبنای استاندارد OAuth2 توسعه یافته است. در واقع احراز هویت صحیح مشتریان سازوکاری اثربخش برای برآورده ساختن اهداف محرمانگی و صحت اطلاعات بوده و می‏تواند مخاطرات بانکداری باز و دسترسی فناوران مالی به واسط‏های ارتباطی را به نحو چشمگیری کاهش دهد که در پلتفرم کبالت نیز تلاش شده است با به کارگیری روشهای احراز هویت پیشرفته این دغدغه به طور کامل مرتفع گردد.

تازه ترین خبر ها

حیاتی بودن مفهومی به نام چابکی کسب‌وکار برای ماندگاری در دوران کرونا
حیاتی بودن مفهومی به نام چابکی کسب‌وکار برای ماندگاری در دوران کرونا سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ۲:۲۸ ب ظ
کاسپین به اکوسیستم فین تک ایران پیوست
کاسپین به اکوسیستم فین تک ایران پیوست یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ۹:۵۱ ق ظ
راه اندازی سامانه هوش تجاری شرکت پرداخت الکترونیک سپهر
راه اندازی سامانه هوش تجاری شرکت پرداخت الکترونیک سپهر یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ۹:۳۸ ق ظ
هوش تجاری مکانی کاسپین
هوش تجاری مکانی کاسپین دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۲۰ ق ظ
مراسم اهدای جوایز برگزیدگان رویداد بینو
مراسم اهدای جوایز برگزیدگان رویداد بینو سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷ ق ظ