خبر ها

متن خبر

پارسینس، مرجع بانکداری دیجیتال بانک پارسیان
پارسینس، مرجع بانکداری دیجیتال بانک پارسیان دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ ۱۰:۳۷ ق ظ

با توسعه روز افزون فضای کسب و کارهای دیجیتال، ماهیت کسب و کارها تغییر یافته است به نحوی که به منظور سهولت دسترسی مشتریان، سرویس‌های مختلف می‌بایست از طریق کانال های متنوع در اختیار مشتریان قرار گیرد. بر همین اساس بسیاری از کسب و کارها به منظور برآورده کردن انتظارات مشتریان، تلاش دارند تا مستقل از ابزار و سامانه ها، قابلیت‌های دیجیتال خود را گسترش داده و یکپارچه سازی را در تمامی کانال‌های ارتباطی خود ایجاد نماید.

بر همین اساس مفهوم بانکداری نیز در حال تغییر بوده و ظهور نسل‌های جدیدی که با ابزارهای دیجیتال بزرگ شده‌اند، این روند را تشدید خواهد کرد. این نسل‌های جدید، کلیه امور خود را از طریق ابزارهای دیجیتال متعدد انجام خواهند داد و شیوه‌های فعلی بانکداری الکترونیک، پاسخگوی نیازهای آن‌ها نخواهد بود.

در طول زمان کسب و کارهای مختلف شیوه های متفاوتی را جهت ارتباط با مشتریان خود مورد استفاده قرار داده اند. ابتدایی‌ترین روش ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان که از مدتها پیش وجود داشته است، ارتباط فیزیکی (از طریق فروشگاه، شعبه، دفتر نمایندگی و ...) بود(Single Channel). پیدایش ابزارهای الکترونیک مانند تلفن، موبایل ، رایانه و... کانال‌های ارتباطی جدیدی را برای کسب وکارها ایجاد نمود. اما هریک از این درگاه ها مستقل از هم بودند و  ارتباط و یکپارچگی چندانی بین آنها وجود نداشت. مضاف بر اینکه مشتری در هریک از این درگاهها هویت جداگانه ای داشت.(Multi Channel) در ادامه و با پیشرفت بیشتر تکنولوژی امکان تعریف هویت یکسان برای مشتریان جهت استفاده از درگاههای مختلف ارتباطی میسر گردید، اما همچنان این درگاه‌های مختلف مستقل از هم بودند(Cross Channel).

جدید ترین شیوه ارتباط مشتریان با کسب و کارها استفاده از پلتفرم های Omni Channel است. در این حالت، نه‌تنها مشتری دارای یک هویت واحد در کلیه درگاه‌ها است، بلکه عملاً همه درگاه‌ها را به‌صورت یک سیستم یکپارچه و واحد می‌بیند. در شیوه Omni Channel ارتباط با مشتری در هر زمان، هر مکان و برروی همه ابزارها به شیوه‌ای یکنواخت انجام می‌پذیرد. همچنین در این شیوه، مشتری و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد محور نحوه ارائه سرویس‌هایی است که به وی ارائه می‌شود. بر این اساس، شیوه سرویس‌دهی به هر مشتری، بر اساس فعالیت‌هایی که در کلیه درگاه‌ها انجام داده است شخصی‌سازی می‌شود. در نتیجه، در این شیوه نه‌تنها به درخواست‌های صریح مشتری پاسخ داده می‌شود، بلکه علایق و نیازهای ضمنی وی نیز حدس زده می‌شود.

با داشتن یک زیرساخت مبتنی بر Omni channel بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند به‌خوبی نیازهای نسل جدید کاربران را پاسخ دهند. امروزه، داده‌های زیادی از مشتریان بانک‌ها در قالب داده‌های شبکه‌های اجتماعی، داده‌های مکانی و سایر داده‌های الکترونیک موجود است و زمان آن فرا رسیده که بانک‌ها با استفاده از این داده‌های موجود، سرویس‌های بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند. سرمایه‌گذاری بانک‌ها در حوزه Omni channel می‌تواند به موفقیت آن‌ها در جذب مشتریان نسل جدید کمک شایانی نماید.

در همین راستا بانک پارسیان به عنوان یکی از بانکهای پیش رو در زمینه ارائه خدمات و سرویس های جدید به مشتریان، با همراهی شرکت تامین خدمات سیستمهای کاربردی کاسپین که بازوی اجرایی پروژه های فناوری اطلاعات بانک پارسیان می باشد، با ارائه یک راهکار نوین بانکداری توانسته است تا بهترین تجربه ممکن را در قالب یک پلتفرم بانکداری دیجیتال مبتنی بر Omni channel با نام تجاری «پارسینس» به مشتریان خود ارائه نماید.



یکی از مهمترین های بخش‌هایی که در سامانه پارسینس تعبیه شده است، امکان ارائه خدمات شخصی سازی شده به مشتریان است، به نحویکه می‌توان برای هر مشتری و یا گروه خاصی از مشتریان، سرویس خاص آن مشتری را ارائه نمود. به صورت معمول ارائه یک خدمت جدید (با استفاده از سرویس‌های موجود)، ایجاد یک فرآیند جدید و مواردی از این دست نیاز به انجام عملیات توسعه (برنامه‌نویسی) دارد که ملاحظات و چالش‌های خاص خود (از قبیل زمان تولید قابل توجه، هزینه‌‎های بالا، عدم امکان سهل الوصول تغییرات و ...) به همراه دارد. با استفاده از سامانه پارسینس، این امکان در اختیار سازمانها و مشتریان قرار می گیرد. تا بدون ورود به فضای برنامه‌نویسی و بدور از چالش‌ها و مشکلات خاص این حوزه، فرآیندها و خدمات مد نظر خود را بر اساس سرویس‌های ارائه شده از طریق پلتفرم Omni channel تولید و ارائه نمایند.

از دیگر قابلیتهای سامانه پارسینس، امکان انتقال وجه هوشمند است. در این شیوه از انتقال وجه، صرفاً بر اساس مبلغ مورد انتقال و اطلاعات حساب مقصد (از قبیل شماره تلفن همراه، شماره کارت، شماره حساب و یا شماره شبا) سرویس انتقال وجه مربوطه به صورت هوشمند فراخوانی شده و عملیات انتقال وجه صورت می پذیرد.

در پارسینس مشتریان می توانند، عملیات بانکی خود را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود شروع نموده، در تبلت ادامه دهند و در تلفن همراه خود به اتمام رسانند. مهمترین مزیتهای پلتفرم پارسینس عبارتند از:

  • تعامل یکپارچه و بهینه بین کانال های مختلف بانکی به منظور بهبود تجربه مشتری
  • تجریه کاربری یکسان (seamless UX)
  • کوتاه شدن زمان تبدیل ایده به کسب ‌و‌کار و تحویل محصول به مشتری بلافاصله پس از شکل‌گیری ایده اولیه و طراحی به کمک فرم ساز
  • مشتری محوری به جای تراکنش و سرویس محوری
  • کشف نیازهای مشتری و سرمایه‌گذاری فناوری براساس کمک به مشتریان برای کسب تجربیات بهتر و شخصی‌تر
  • ارائه دید جامع از مشتری و توانایی بهینه‌سازی تصمیمات در مورد وی و فرآیندهای تجاری سریعتر از همیشه
  • ارائه سرویس های هوشمند مبتنی بر رفتار مشتری
  • ارائه سرویس‌های‌ ماژولار با قابلیت پشتیبانی از چرخه‌های کسب‌و‌کار و موتور ‌قوانین
  • امکان ایجاد پروفایلهای شخصی برای مشتریان
  • امکان استفاده از هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده ها و دریافت سرویس های متنوع از طریق اتصال به سامانه بانکداری باز
  • امکان ایجاد شبکه های اجتماعی مالی بین مشتریان
  • ارتقای کیفیت خدمات بانکی و سودآوری با تجزیه و تحلیل رفتار مشتری، بازاریابی و نیازهای پیش‌بینی
  • بهبود نرخ حفظ مشتری